De Monterey is nog op de kant een imposante verschijning. De romp meet 6,4m bij 2.55, het zwemplatform doet daar met een halve meter nog een schep bovenop. Op de trailer is het door een middenklasse auto nog te vervoeren. Op papier althans, in de praktijk heb je toch een gewicht van 1600kg leeg aan de haak hangen wat zich op de trailerhelling goed kan laten gelden. Voor ons lanceert een VW Transporter in een oogwenk de boot naar waar ze hoort, te water. Overigens gaat het eruit traileren net zo eenvoudig. De boot vaart op eigen vermogen de trailer op en is vrijwel direct klaar voor de terugreis. Een ligplaats is daarmee niet nodig met als bijkomend voordeel dat je nog eens van vaargebied kunt wisselen in binnen- maar ook buitenland. Deze Monterey kwam dan ook net terug uit Kroatië.
Onder de kap die met één hand te openen is en door gasveren omhoog gehouden wordt, staat een 300PK Mercruiser te snorren, tenminste, zolang de gashandel in neutraal staat. De basis is een oerdegelijk V8 small block waar in de afgelopen vijftig jaar niet zo heel veel aan is veranderd. Echter, waar in vroeger tijden over het gehele toerenbereik de carburateurs voor een gorgelende draaikolk in de tank wisten te zorgen wordt er nu van een geavanceerde elektronische inspuiting gebruik gemaakt die met name op lagere snelheden een forse besparing op de brandstofrekening geeft. De inhoud is 5,7L en het levert z’n hoogste vermogen bij ca. 5000RPM. Deze motor zal bij gebruik buiten de snelvaarbaan zo’n 6L per uur verstoken. Met het gas er vol op stijgt dit naar 25L. Het uur wat nodig is om dit te verbruiken is dan echter wel erg lang. In de praktijk komt langdurig snelvaren eigenlijk niet voor. In de winterstalling kan Dannijs zien hoeveel uren er door de vele klanten die hun boot hier stallen en laten onderhouden, daadwerkelijk gevaren wordt. Het laat zien dat een sportboot een brandstofrekening tussen € 500,- en € 1000,- per jaar genereert. Ongeveer gelijk aan de kosten van een vaste ligplaats. Dit bedrag geeft ook aan waarom er bijna altijd een benzinemotor in dit soort boten is geplaatst. Een diesel is in deze vermogensklasse veel prijziger. Het verschil trek je met een besparing op de brandstofrekening niet recht.
Met de motorkap dicht is de Monterey een volbloed Amerikaanse sportboot waar luxe, comfort en bruut vermogen vanaf spatten. Toch is het niet overdadig en ook geen boot van extremen. Het uiterlijk is zelfs wat ingetogen. Een strak kleurvlak markeert het vrijboord. De boeg loopt niet heel erg schuin af waarmee het voorkomen wat vriendelijker lijkt. Achter beschermt een zwemplatform van een riante halve meter over de gehele breedte van de spiegel de ondergelegen hekdrive. Deze is ver naar binnen geplaatst zodat er aan weerszijden van de aandrijving extra drijfvermogen ontstaat die vooral van pas komt bij het accelereren. Het vrijboord loopt tot voorbij de spiegel en werkt het met een mooie ronde rand af. Op het platvorm is een telescopische zwemtrap geïntegreerd. Een goede en veilige oplossing. Je kunt vanuit het water bij de trap en ingeschoven zit het bij het voluit planeren niet in de weg.
Een tree hoger kom je op het achterdek. Zittend op het middelste deel van het zonnematras heb je toegang tot de bergruimte onder de luiken aan weerszijden of de mogelijkheid om te douchen met al dan niet een koud drankje in je hand uit een van de geïntegreerde ijsboxen. Prima plek om even bij te komen na een stevig stukje skiën. Aan stuurboord is het matras te verwijderen waarmee een doorloop naar de kuip ontstaat.
Het binnenste van de Monterey 214 is opvallend ruim en overzichtelijk. De boot is een maat groter dan waar de modellenlijn mee begint. De extra lengte is bij deze 22 ft ten goede gekomen aan het beloopbare oppervlak. Zonder tapijt op de drukknopen bestaat de vloer uit een wafelprofiel in de gelcoat. Een emmer water erdoor en het is weer schoon, de boot is zelflozend. Het zware luik centraal in de vloer is van een goot met dubbele afwatering voorzien. Ook aan de achterzijde en boorden zijn loosgaten te vinden.
Achterin tegen de motorruimte aan biedt een bank twee zit- annex ligplaatsen. De bowriders voorin hebben eveneens een riante loungeplek met cupholders en handgrepen binnen handbereik. Stuurman en metgezel zitten op een tweetal flip-up stoelen die een hoge of juist beschutte stuurpositie mogelijk maken. Met zomaar zes personen aanboord heb je nog steeds volop bewegingsruimte en zit je elkaar geen moment in de weg. Daarbij is onder de vloer, banken en in vakken in de boorden flink wat bergruimte te vinden De afwerking van het interieur is smaakvol en kwalitatief van een bovengemiddeld niveau.
De stuurman bedient de boot met een overzichtelijk ingerichte werkplek. Geen overdadige klokken en knoppenwinkel die aan de Kalverstraat met kerst doet denken. Een drietal meters met informatie over de gemoedstoestand van de motor en een set knoppen daaronder is het leeuwendeel. Daaromheen vinden een log/dieptemeter en eventueel een kaartplotter nog een plaats in een daartoe in de mal opgenomen ruimte. Een beetje achteraf, vlak onder het windscherm is nog een kompas gemonteerd. De gashendel met geïntegreerde trimknop en een racy afgeplat stuurwiel vervolmaken een dash die sterk aan het roemrijke verleden van Amerika’s autoindustrie doet denken.
Varen met de Monterey laat direct voelen dat het een boot van een hogere klasse is. De overdaad aan vermogen mond beheerst en geleidelijk uit in een topsnelheid van 90km/u bij 4900RPM. Bloedstollend, zo hard op het ter beschikking staand kanaal. De boot geeft echter geen krimp en blijft onder alle omstandigheden volledig onder controle. Freestylen over de eigen hekgolven geeft veel spektakel in de vorm van tegen de romp uiteenspattend water en een diepe kuil achter de boot. Aan boord blijft alles evenwel droog terwijl het interieur geen rammel laat horen. De kuip heeft een diepe zit waarmee je lekker beschut zit achter het windscherm. Dit is van dik veiligheidsglas in een onvervormbare aluminium sponning. Het klapbare middendeel zit of rammelvrij op een magneetsluiting of dicht in een rubberprofiel. De geluidsproductie van de Mercruiser is opvallend gering. Een vrij hoge toon geeft volgas aan dat ze er zin in heeft. Stationair is de motor fluisterstil.
Onderwater heeft de Monterey een set sprayrails die naar behoren functioneren. Midscheeps zijn air-intakes voor een beter stuurgedrag op lagere snelheden.
Monterey brengt 24 modellen op het water van 18 tot 42ft. Vanaf 27ft zijn dit cruisers met een volwaardige accommodatie onderdeks. Strakke lijnen en een ingetogen vormgeving bepalen het familiegezicht. De bouwkwaliteit van de boten is zeer goed. Ook oudere exemplaren laten hooguit enkele gebruikssporen zien. Het voordeel van een door en doorontwikkeld concept.
Maten en gewichten:
Lengte: 6,9m (met zwemplatform)
Breedte: 2.6m
Gewicht: 1588kg
Max vermogen: 300pk
Brandstof: 208l
Water: 35l